Extra raadsvergadering van 23 april 2015

Een emotionele en beladen vergadering. Alle partijen hebben de kunsteducatie hoog in het vaandel staan, zo ook de VVD. Maar niet koste wat kost! Willen we ervoor zorgen dat de kunsteducatie in Venray op een goed niveau komt/blijft, moeten we zelf de regie weer in handen nemen en niet via een externe partij. Het collegevoorstel om in te stemmen met de door het Ontwikkelingen Kunstencentrum Jerusalem (KCJ) ingediende plan om een nieuwe organisatie pArt4 op te starten, is in de ogen van de VVD onhaalbaar en ook de antwoorden van de wethouder gaven ons geen vertrouwen in dit voorstel. Er is geen draagvlak bij de huidige medewerkers , dus geen enkele zekerheid dat zij gebruik zullen gaan maken van de ruimtes in het KCJ. Het lijkt ons overbodig een directeur en management team aan te houden als een ‘veredelde verhuurmaatschappij’. Wij hebben grote zorgen dat over een aantal maanden er alsnog een faillissement zal komen. De docenten die nu ( gedwongen of ten minste met het gevoel van dwang ) de vaststellingsovereenkomsten hebben getekend, staan dan pas echt volledig in de kou. Samen met PP2, Inventief, Samenwerking Venray en de SP hebben een motie ingediend om toch een goede oplossing te vinden voor dit probleem. Er zijn wel andere scenario's benoemd, maar deze zijn nooit uitgewerkt, alleen het door het KCJ ingediende plan ligt nu voor ter besluitvorming. Meedenkend zijn we tot de ingediende motie gekomen waarin het college wordt opgedragen om aan de hand van een aantal aanbevolen denkrichtingen, ‘plan B’ uit te werken, waarbij niet bestuur en directie van het KCJ, maar de gemeente zelf het voortouw moet nemen. Het college voorstel werd met een meerderheid afgekeurd en de motie met een meerderheid aangenomen. Wij vertrouwen erop dat het college deze motie snel en adequaat oppakt, opdat de kunsteducatie in Venray behouden kan blijven op een goede manier en financieel realistisch, zeker voor de toekomst!
Ingeborg de Barbanson, fractievoorzitter

november 2017