Vandaag kreeg ik het volgende bericht uit de krant onder ogen:

Venray verhoogt ozb 'stiekem' tot boven norm
Burgemeester en Wethouders van Venray willen de onroerendezaakbelasting (ozb) volgend jaar ‘stiekem’ verhogen met 4,2 procent. Daarmee is de ozb-stijging hoger dan het ministerie van Binnenlandse Zaken als norm (3,5 procent) heeft gesteld voor 2011.
Venray Van onze verslaggever

Wethouder Ike Busser van Financiën vertelde deze week in een toelichting op de begroting  dat de ozb in 2011 en 2012 met 3,25 procent stijgt. Daarmee blijft de ozb onder de macronorm van 3,5 procent, aldus Busser. De macronorm is een richtlijn, opgesteld door het ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze dient als stok achter de deur om te voorkomen dat  gemeenten de ozb onbeperkt verhogen  om gaten in de begroting  te dichten.  Als de gemiddelde stijging van de ozb in heel Nederland in 2011 boven de 3,5 procent uitkomt, kan het rijk de ‘inhalige’ gemeenten korten op de uitkering. Omdat B en W tegenvallende inkomsten uit andere belastingen willen compenseren, neemt de ozb in 2011 met 0,95 procent extra toe. De stijging komt daardoor uit op 4,2 procent in plaats van 3,25 procent.

Onvoorstelbaar!!!! Bij de behandeling van de voorjaarsnota hebben wij al zwaar geprotesteerd tegen de voorgestelde verhoging van de OZB. Helaas kregen wij, ondanks dat ook andere fracties hier hun vraagtekens bij hadden, geen meerderheid voor onze ingediende motie.

Om die reden hebben wij de voorjaarsnota niet goedgekeurd. Dit blijft voor ons een cruciaal punt!
En dan tot mijn grote verbazing en schrik dit artikel.

U mag van ons aannemen dat wij de wethouder hierover zullen ondervragen en luid en duidelijk zullen laten horen dat wij hier mordicus tegen zijn!

november 2017
M D W D V Z Z