Gisteravond heeft een meerderheid van de gemeenteraad ( CDA, Samenwerking Venray en de VVD)  ingestemd met de financiering voor Glasweb.
Het was voor de VVD een zeer moeilijk besluit.
Ons besluit hebben we uiteindelijk gebaseerd op onze liberale waarden:

Liberalen geloven in een een zo groot mogelijke vrijheid voor het individu. Jouw vrijheid stopt, waar de vrijheid van een ander begint. Op dat snijvlak acteert de overheid, voor het gemeenschappelijke. Het is het zogenaamde schadebeginsel van John Stuart Mill.. een van de grondleggers van het liberalisme. Wij staan voor een zo klein mogelijke overheid. Dat geeft burgers namelijk een grote verantwoordelijkheid om hun leven zelf en met andere individuen in te richten. Dat zien we ook nu. Een burgerinitiatief. Mensen uit onze gemeente nemen de verantwoordelijkheid om de samenleving nog een stukje beter, mooier en in dit geval sneller te maken. Eigen initiatief, dan juichen we toe. Dat zo'n initiatief dan ook nog veel draagvlak geniet maakt het nog sterker.
Bepaalde vrijheid hebben we afgestaan aan iets gemeenschappelijks. Honderden jaren terug noemden liberale filosofen als Locke en Rousseau dat het sociaal contract en het zogenaamde volonté generale, waarbij wij een soortement van overheid inrichtten. En dat doen we in feite nog steeds. Door rechtspraak en wetgeving voorkomen we een natuurtoestand. Door sociale zekerheid bieden we zij die tussen het wal en het schip zitten namens ons allen een (tijdelijk) steuntje in de rug. Door onderwijs bieden we iedereen de kansen iets van het leven te maken. En we zorgen ook voor bereikbaarheid. Infrastructuur. De overheid legt wegen aan en onderhoudt ze. Zij zorgt voor toegankelijkheid. De toegang tot de wereld. Dat die infrastructuur vandaag de dag niet alleen bestaat uit een geasfalteerde snelweg beseffen wij ons terdege. Een snelweg is vandaag de dag ook een digitale snelweg. Dat is een ontwikkeling die wereldwijd gaande is. Ook de overheid verwacht van burgers dat zij steeds meer zaken digitaal gaan regelen. Voor veel mensen - voornamelijk in het buitengebied - is die digitale snelweg zo nu en dan nog een ventweg met hier en daar wat gaten. Daar moeten we wat aan doen. Nu die burgerlijke verantwoordelijkheid om daar iets aan te doen en de overheidstaak om bij te dragen aan goede infrastructuur samenvalt, moeten wij de verantwoordelijkheid waar we burgers altijd op willen wijzen ook aan ons zelf toebedelen.
Dit heeft de VVD uiteindelijk doen besluiten in te stemmen met het voorstel.

oktober 2017
M D W D V Z Z